fbpx

Acquisitie is…. Weten wat er speelt bij jouw potentiele klanten!

Match-day Academy

Match-day Academy

Vorige week zaten wij (eindelijk) bij een potentiële klant van ons aan tafel waar we al enige tijd contact mee hebben. Wij volgde deze lead al ruim een jaar en nou zijn we vorige week binnen een klein uurtje tot een deal gekomen voor het komende half jaar. Dat is het resultaat van acquisitie en het onderhouden van een pijplijn vol waardevolle leads. In dit blog geven wij twee tips die eenvoudig zijn en voor ieder bedrijf in de B2B eigenlijk onmisbaar zijn voor structurele aanwas van nieuwe klanten.

Kies een vertrekpunt

Wat ik vaak merk is dat bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen als het gaat om het scoren van nieuwe klanten. Vaak worden er wat namen genoemd van bedrijven die ze graag willen bedienen maar daar blijft het ook wel bij. Het ligt voor de hand dat wij altijd adviseren om zo warm mogelijk te beginnen. Denk hierbij aan oude klanten en andere bedrijven uit het netwerk. Op deze manier creëer je een saleslijst om mee te starten. Voor structurele aanwas zal je de saleslijst moeten uitbreiden.

Om deze lijst verder aan te vullen doe je er goed aan om eens met een scherpe blik te kijken naar overeenkomsten van jouw huidige klanten. Dit kan bijvoorbeeld een branche of regio zijn, maar ook de bedrijfsgrote of een bepaalde cultuur. Wanneer je dit hebt bepaald ga je op zoek naar nieuwe bedrijven die je kan spiegelen aan de overeenkomsten van je huidige klanten. Zo kom je tot een saleslijst met bedrijven die relevant voor je zijn en hoogstwaarschijnlijk is dit andersom ook zo.

Breng jouw sales landschap in kaart

Wanneer je als ondernemer hebt bepaald wie je gaat benaderen, is de volgende stap om contact met ze te zoeken. Juist hier loopt het spaak met alle goede sales intenties. Wanneer men twee keer niet het antwoord krijgt waar vooraf op werd gehoopt, wordt de handdoek in de ring gegooid. Wachten op toevalstreffers dan maar weer… of niet!

Voordat je gaat starten met het bellen van “koude leads” moet je vooraf een stukje verwachtingsmanagement naar jezelf of je team doen. Een eerste gesprek zal maar zelden direct een goede afspraak opleveren, maar is wel cruciaal om dichter bij je doel te komen. In dit eerste gesprek is het vooral aan te raden om te achterhalen hoe jouw product of dienst bij je potentiële klant is georganiseerd:

Wie beslist er? Waar nemen ze af? Hoe lang lopen bestaande contracten nog? Wat zouden ze graag rondom jou product of dienst willen verbeteren? En wanneer wordt hier weer over beslist?

Allemaal waardevolle informatie die je kan gebruiken op een later relevant moment. Vervolgens is het tot het volgende beslismoment cruciaal om contact te krijgen en te houden met de beslisser in jouw vakgebied. Dit kan zowel via de telefoon als met goede marketing. Let wel op dat je niet vervelend wordt.
Wanneer je er dus voor zorgt dat je genoeg relevante bedrijven in je salespijplijn hebt, waarvan je waardevolle informatie hebt achterhaald, kan het lang of kort duren maar blijven nieuwe klanten niet uit!

Heb je vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel laat het me dan weten in een reactie. Wij gaan graag in gesprek over het verbeteren van sales.

Wil je het blog delen?

Deel op LinkedIn
Deel op Facebook
Deel op WhatsApp

Bel ons

Wij zijn bereikbaar tussen 08:00 en 17:30. Heb je vragen of wil je meer weten? Bel gerust! op 033 - 303 4970

Mail ons

Heb je vragen over het blog of heb je andere vragen? Stuur ons een mailtje naar: rubenvantwillert@match-day.nl

Bezoek ons

Ons hoofdkantoor staat op de Broerswetering 10A in Bunschoten Spakenburg.

Match-day Academy

Andere blogs

Eens Ging De Zee Hier Te Keer…

In een prachtige mini docu van de NPO onderzoekt Huub Stapel welke invloed het afsluiten van de Zuiderzeeheeft gehad op de omliggende kustplaatsen. De visserij werd nooit meer hetzelfde. In de derde aflevering spreekt Huub met Cees Hopman over hoe zijn opa, Gijsbert Hopman,die mijn betovergrootvader blijkt te zijn- moest smeken om

Mag het na 2 jaar..

Oktober 2020 schreef ik mezelf in voor de trainer – coach opleiding UEFA A van de KNVBMaart 2021 was de toelatingstest en mei van dat jaar starten de opleiding… Woensdagavond -bijna twee jaar later- mocht ik samen met mijn medecursisten officieel het diploma in ontvangst nemen van de docenten die ons

Linked-In Bagger & Blauwe Smurfen!

Mijn zoontje voetbalt sinds vorig jaar bij de allerkleinsten van SV Spakenburg;De Blauwe Smurfen Hij is nu 5 en begint een beetje te begrijpen dat hij niet zijn handen mag gebruiken,wat een uitlijn is en dat hij niet in het shirt van een maatje mag hangen. Daarnaast zijn er nog 1001

Koud Bier Na 6 Klote Bochten

Voor het eerst sinds 2018 was de mythische Alpe d’Huez weer eens opgenomen in het parcours van de Tour de France. De Alpe d’Huez heeft zijn status voor een groot deel te danken aan de vele Nederlandse fans die er gekleed in de gekste oranje outfits voor een waar wielercarnaval